CASE
DSB

DSB fik nyt produktionssystem på få uger

På samme måde som biler skal til service, skal også DSBs tog til regelmæssige eftersyn. Kravene til sikkerhed og kvalitet er tårnhøje, og derfor er præcise arbejdsgange med eksakt dokumentation nødvendige. Det kræver et system, der kan understøtte en produktion med mange varianter, som det er tilfældet på komponentværkstedet, hvor togenes aksler typisk skal gennem 15-17 arbejdsprocesser. Opgaven blev løst af Carve Consulting, der på få uger konfigurerede et driftsklart system på Tempus Servas udviklingsplatform.

Igennem flere år havde DSBs komponentværksted benyttet en løsning baseret på Excel og OneNote, men den kom til kort, fordi forskellige medarbejdere havde forskellige versioner af softwaren. Desuden kunne OneNote ikke håndtere de mange underordnede processer og dokumentere, hvor langt et bestemt aksel var i den overordnede proces. Samtidigt ønskede man at kunne prioritere workflowet ud fra hvilke typer af aksler, der er størst behov for i den øvrige organisation.

Partner i Carve Consulting Peter Rüsch Hansen blev bedt om at hjælpe med at finde en løsning. Det stod hurtigt klart for ham, at komponentværkstedet havde brug for en enkel løsning, der kunne fungere med stor præcision i en travl hverdag – og ikke en tilrettet version af et andet system eller en add-on til det eksisterende ERP/produktionssystem. Derfor valgte han at udvikle en løsning på TS platformen.

Strømlinet dokumentation og optimering af arbejdsgange

”DSB efterlyste en måde at håndtere flowet af flere forskellige akseltyper gennem deres værksted. Det kan være slibning, maling, sandblæsning etc. Løsningen skulle være helt enkel, fordi den skulle bruges i en travl hverdag ude på værkstedet, og derfor valgte vi at bygge et system, der kun har de nødvendige funktioner. Med Tempus Serva fik vi beskrevet flowet, og i løbet af et par dage havde vi konfigureret en løsning baseret på arbejdsgangene for de forskellige typer af aksler fra henholdsvis IC3, IC4, MR og andre togtyper,” forklarer Peter Rüsch Hansen.

DSB ville også gerne kunne bruge systemet til at prioritere opgaver og overholde deadlines. Derfor blev den gennemsnitlige tid, hvert procestrin tager, også tilføjet systemet. Dermed kan komponentværkstedet nu bedre planlægge og kommunikerer med den øvrige organisation om, hvornår akslerne ventes at være færdige. Hvis der er særligt behov for, at visse typer aksler bliver hurtigt færdige kan systemet hjælpe med at prioritere dette arbejde.

Nyt produktionssystem på få uger

”Vi har gjort det så brugervenligt som overhovedet muligt. Der er kun de funktioner tilgængelige, som den enkelte medarbejder skal bruge. De skal faktisk bare færdigmelde og sende den aktuelle aksel videre til næste led i processen. Brugergrænsefladen er platformsuafhængig, og det betyder, at medarbejderne både kan bruge iPads og laptops til at rapportere, og de har relativt hurtigt vænnet sig til at bruge systemet,” fortæller Peter Rüsch Hansen og fortsætter:

”Tempus Servas udviklingsplatform er optimal til opgaver, hvor der skal styres aktiviteter i forskellige procestrin og med forskellige properties. Den fleksible måde at arbejde med workflows, kommunikation og database på har betydet, at vi på få uger kunne levere en brugervenlig løsning til et komplekst problem.”

Udfordring

  • Produktion med mange varianter
  • Behov for prioritetsstyring
  • Utilstrækkeligt overblik

Løsning

  • Automatiseret workflow
  • Behovstyret prioritering
  • Enkel brugergrænsefalde
  • Løbende status overblik

Værdi

  • Effektiv produktionsstyring
  • Automatiserede arbejdsgange
  • Realtids dokumentation
  • Større fleksibilitet