SaaS – en katalysator for vækst

Flere og flere virksomheder har fået øjnene op de lukrative muligheder, der ligger i at digitalisere servicelandskabet. Det vil sige udstille eksisterende manuelle/fysiske services som SaaS løsninger overfor deres kunder, leverandører eller samarbejdspartnere. Afhængigt af hvordan den konkrete SaaS løsning udformes, kan den fungere som en katalysator for vækst og dybere interaktion med eksterne interessenter eller som en effektiv lead generator.

Hvad er SaaS?

SaaS eller Software as a Service, også kendt som ASP (Application Service Provider), eller Software on Demand. Kært barn har mange navne. Betegnelserne dækker over en af de mest populære distributions-modeller, hvor adgang til software og/eller services – baseret på en fælles infrastruktur i skyen – udbydes som abonnement via internet. Denne leveranceform har eksisteret siden starten af nullerne og har taget til i popularitet i takt med at cloud-infrastrukturer er blevet mere robuste og internetforbindelserne er blevet kraftigere. Forståligt nok. Kunden får den ønskede software/service, som leveres og håndteres af en ekstern leverandør og brugerne får adgang hvor som helst og når som helst, via deres foretrukne webbrowser.

SaaS konceptet finder også anvendelse for en lang række self-service portaler. Vi kender det eksempelvis fra forsikringsselskaber, der tilbyder deres kunder at tilgå deres aktuelle policer, betalingshistorik, skadeanmeldelse osv. via en webportal. Derved har selskaberne opnået store besparelser og deres kunder har fået en oplevelse af overblik, tilgængelighed og selvbestemmelse.

SaaS

Eksempler på SaaS

De fleste har nok en web-baseret email tjeneste som f.eks. Gmail, Outlook Live eller lignende har du allerede brugt en form for SaaS. Med disse tjenester logger du på din konto via en webbrowser. Softwaren er placeret på serviceudbyderens netværk, og her lagres dine meddelelser også. Du kan få adgang til din mail og dine lagrede meddelelser fra en vilkårlig computer eller enhed med internetforbindelse.

De nævnte eksempler udstilles som gratis tjenester til personlig brug, men kan også mod betaling anvendes af organisationer. I dag udbydes en lang række produktivitets applikationer så som CRM, ERP, Contract Management, mv. som SaaS. Du betaler for brugen af disse apps enten som abonnement eller efter forbrug.

Fordele ved SaaS

Der er en række fordele ved Software as a Service. Du behøver ikke købe, installere, opdatere eller vedligeholde hardware, middleware eller software for at levere SaaS-apps til brugerne.

Adgang til avancerede apps. Med SaaS bliver selv avancerede applikationer som for eksempel ERP, CRM og ISMS til at betale for organisationer, der ellers ikke selv har ressourcer til at købe, udrulle og administrere den fornødne infrastruktur og software.

Betal kun for det, du bruger. De fleste SaaS udbydes som pay-as-you-go uden store opstartsomkostninger. Aftageren betaler bare en månedlig eller årlig pris per bruger eller en bundle pris inklusiv et antal brugere.

Gratis klientsoftware. De fleste SaaS-apps kan køres direkte fra brugerens webbrowser uden, at downloade og installere software. Det betyder, at du ikke behøver købe og installere specialsoftware til dine brugere.

Hurtig og enkel mobilisering. SaaS gør det let at mobilisere forretningen, da brugerne kan få adgang til SaaS applikationer fra alle computere eller mobilenheder, når bare der er en internetforbindelse. Du behøver ikke bekymre dig om at udvikle apps, der kan køre på forskellige typer af enheder. Desuden behøver du ikke tilføre særlige kompetencer for at håndtere sikkerhed.

Hvornår er SaaS relevant?

Mange virksomheder råder over viden og kompetencer, som er oplagte at udstille som SaaS løsning overfor deres kunder, medlemmer eller andre interessenter. Andre oplever at deres manuelle serviceydelser udfordres af  billige online-tjenester, som helt eller delvist kan erstatte den pågældende ydelse. Første gang kan det dog være vanskeligt, at tænke ud over rammerne af den eksisterende leverancemodel. Derfor har vi opstillet en liste af typiske indikatorer eller karakteristika, som kan hjælpe til at vurdere om en SaaS løsning vil være relevant:

Interessenter

Mange interessenter

Vi har mange interessenter (kunder, medlemmer, partnere eller leverandører).

Viden

Specifik viden

Vi ligger inde med specifik viden eller kompetence, som mange har brug for.

Vidensopbygning

Vanskeligt at tilegne sig

Interessenterne har typisk svært ved at tilegne sig denne viden eller kompetence.

Homogen leverance

Homogen leverance

Den service vi leverer til interessenten er omtrent den samme fra gang til gang.

Sæt strøm til jeres services

Hvis nogle af disse indikatorer gør sig gældende for din organisation, vil I sandsynligvis kunne kapitalisere på en eller flere SaaS løsninger. Går du og drømmer om at sætte strøm til jeres services, så lad os holde et afklaringsmøde, hvor vi sammen gennemgår jeres services for at identificere de lavest hængende frugter. Med afsæt i de identificerede muligheder udarbejder vi estimat og businesscase på en eller flere services, så du får et overblik over hvad det vil koste digitalisere hele eller dele af servicelandskabet.

Hvad kan du forvente at få ud af et afklaringsmøde?

1) Datamodel og use case analyse på den/de konkrete services
2) Estimat på udviklingsomkostningerne for dit SaaS projekt
3) Business case på den/de konkrete services

Vi kan også hjælpe dig

Hos TS er vores erklærede mål at demokratisere digitalisering – dvs. gøre digitalisering til allemandseje og ikke bare endnu en konkurrencemæssig fordel, som kun de største selskaber kan kapitalisere på. Det er også et løfte. Et løfte om bedre udnyttelse af eksisterende ressourcer, højere udviklingshastighed, og dermed også reduceret time to market og højere ROI.

Måske tænker du – det lyder for godt til at være sandt. I givet fald kan vi trøste med, at du ikke er den første. TS har hjulpet en række virksomheder med at etablere succesfulde SaaS løsninger udviklet på TS No-code Platform.

Unik position

Book SaaS afklaringsmøde